شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

آیا هر وسیله چوبی را در خانه می‌توان رنگ کرد؟

۷ بازديد

آیا هر وسیله چوبی را در خانه می‌توان رنگ کرد؟

اگر از متخصصین این کار بپرسید جواب منفی است. واقعیت این است که اگر انتظار دارید نتیجه نهایی کار شما با آنچه در فروشگاه‌های مبلمان می‌بینید، تفاوت زیادی نداشته باشد؛ سخت در اشتباهید. رنگ کردن وسایل چوبی در خانه تنها به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها توجیه منطقی دارد؛ وگرنه این کار هم مانند هر کار تخصصی دیگری بهتر است توسط افراد حرفه‌ای و با مهارت و ابزار کافی صورت گیرد.

واقعیت این است که انواع رنگ‌های فوری و آسان که هر تازه‌کاری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند هرگز جلوه و دوام رنگ‌های تخصصی را ندارند. گذر زمان معمولاً تفاوت کار غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای را به درستی مشخص می‌کند. چگونه چوب را سفید کنیم امّا اگر هنوز مصمم به انجام این کار هستید بهتر است با دلایل مختلفی که متخصصین کار با چوب برای این پاسخ کارشناسی خود دارند نیز آگاه شوید:

پاک‌کردن رنگ قدیمی

طبق نظر این کارشناسان، رنگ کردن وسیله‌ای چوبی که یک بار قبلاً رنگ شده، کار حرفه‌ای است که نیاز به ابزار و محیط کارگاهی دارد و در خانه قابل انجام نیست. طبق اصول کار با چوب، اگر وسیله‌ای رنگ شده باشد برای تغییر رنگ آن، باید ابتدا رنگ قبلی از روی آن پاک شود. برای زدودن رنگ قبلی در کارگاه‌های نجاری روش‌ها و ابزار مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌ها استفاده از سنباده‌های برقی است که با دقّت و ظرافت یک لایه نازک رنگ را از روی وسیله موردنظر پاک می‌کند.

روش دیگر استفاده از مواد مخصوص رنگ‌بری است که با خاصیت اسیدی خود می‌توانند رنگ قبلی را پاک کنند. ولی برای استفاده از این مواد اسیدی رعایت نکات ایمنی بسیار اهمّیّت دارد. عدم رعایت نکات ایمنی در این زمینه ممکن است منجر به خسارات جانی و مالی شود. به همین دلیل استفاده از این مواد در خانه ممکن نیست. مطلب چگونه خانه را زیبا کنیم؟ بیشتر به شما اطلاعات می دهد.

جنس وسایل چوبی

تمام وسایلی که ما با عنوان وسیله چوبی آن‌ها را می‌شناسیم در حقیقت از جنس چوب خالص نیستند. بسیاری از این وسایل از فرآورده‌های چوبی ساخته شده‌اند. برخی از این فرآورده‌ها رویه خاصی دارند که قابل رنگ‌آمیزی نیست. پس شناخت جنس وسیله چوبی هم باید توسط متخصص این کار صورت بگیرد.

نوع رنگ

کسانی که در زمینه کار با چوب تخصص دارند به خوبی می‌دانند هر رنگی مناسب رنگ کردن وسایل چوبی نیست. گرچه انواع رنگ فوری و چندمنظوره برای رنگ کردن هر سطحی تبلیغ می‌شود ولی یک کارشناس چوب هرگز از چنین رنگ‌هایی برای رنگ کردن وسایل چوبی استفاده نمی‌کند. زیرا نه تنها جلوه کار را زیبنده یک وسیله چوبی نمی‌داند بلکه از استهلاک سریع چنین رنگ‌هایی باخبر است. حتّی رنگ‌های روغنی که از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند و پوشش خوبی روی وسایل چوبی ایجاد می‌کنند به دلیل این که ظاهری مصنوعی به وسایل چوبی می‌دهند و رگه‌ها و طیف رنگی طبیعی چوب را می‌پوشانند چندان مورد استفاده افراد حرفه‌ای قرار نمی‌گیرند.

وسایل مورد نیاز

برای اینکه به پاسخ سوال چگونه وسایل چوبی را رنگ کنیم برسیم، احتیاج به ابزارهایی برای انجام اینکار است. در زیر این وسایل و ابزارها را معرفی می‌نماییم، پس با ما همراه باشید:

رنگ

برای رنگ کردن وسایل چوبی در خانه دو نوع رنگ اکرلیک و رنگ روغن مناسب است. این دو نوع رنگ در چندین مورد با هم تفاوت دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • رنگ اکرلیک بسیار سریع خشک می‌شود در حالی که رنگ روغن یک روز تا یک هفته برای خشک شدن به زمان نیاز دارد.
  • اکرلیک بو ندارد و برای استفاده در محیط بسته مناسب است ولی رنگ روغنی بوی تندی دارد و باید در محیطی استفاده شود که در آن جریان هوا وجود داشته باشد.
  • رنگ روغنی کاملاً براق است ولی رنگ اکرلیک نیمه براق و مات هم وجود دارد.
  • اکرلیک ویژگی‌های خاصی دارد که سبب می‌شود بهترین انتخاب برای رنگ کردن وسایل چوبی در خانه باشد.
  • خاصیت چسبندگی رنگ اکرلیک به اندازه‌ای است که بدون سنباده‌کشی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. ویژگی دیگر رنگ‌های اکرلیک این است که به راحتی در سطح موردنظر پخش می‌شوند و به طور طبیعی رد قلم‌مو بر روی آن به جا نمی‌ماند. در انتهای کار نیز نمای زیبا و جذابی دارد و نیاز به براق کننده یا محافظ نیز ندارد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.